DiRaArzMi

DiRaArzMi

:: KeNaNgaN Di CraB IsLaNd ::

Frankly speaking, dekat sebulan lebih juga aku mengajar kat "crab island" tuh......(pulau ketam) dekat sana aku diberi kuaters guru...seminggu sekali aku balik ke darat..hehehe petang jumaat tu aku akan sedia untuk berlepas ke jeti untuk amik boat balik port klang....fuhhh!!! tak larat aku nak dok lama-lama kat pulau ketam.....huhuhu tak banyak entertainment.....Amoi cantik dengan apek ensem ramai lah...hahaha....Apa-apa pun aku kena bertahan...untuk mendidik anak bangsa...cheewaahhhh!!! hahaha

Dugaan yang paling terhebat pernah aku lalui disan ialah pelajar-pelajar nya...sangat hebat! semuanya chinese...fuhhh...kne tukar loghat aku....selamat lah dulu amik mandrin kat UITM....terpaksa kehulu ke hilir bawa kamus translate bahasa melayu ke mandrin.....waduuhhh.....tak pa...demi anak bangsa yang tercinta kan....:)

Itu belum lagi yang taiko, tailo pulau ketam....wahhhh...dasyat-dasyat dorang nie...aku pn sampai naik takut...tapi takpa dorang xkan buat apa-apa kat laoshi dia...hehehe kena pandai tackle amoi-amoi cantik dengan apek-apek ensem nie....:)

Kalau time P&P, tak payah nak cakap lah...macam saya cakap sorang je dalam kelas...hehehe dorang semua tercengang...haaaa!!! adoiii....macam nampak hantu cina je bila aku ngajar kat depan! sentap! hahaha tapi aku teruskan jua.....demi anak bangsa kan..:)

Pengalaman yang paling tak dapat aku lupakan:

Aku menulis nota dipapan hitam....dengan tekun sekali. Dengan harapan pelajar-pelajar aku turut menulis sama seperti aku buat...dalam hati aku terdetik.."Eh kenapa kelas senyap??" aku menoleh ke belakang....Ya Allah!!!!! mengucap panjang aku...hmmmm.....

Cikgu: Nimen zuo shenme??? (kamu semua buat apa?)
Murid: shenme?? (apa?) < dorang tanya aku balik...adoiii
Aku pergi kearah salah sorang pelajar lelaki......
Cikgu: Kamu pegang apa?
Pelajar lelaki itu diam. sambil tangan nye mengenggam sesuatu. Aku hairan...
Cikgu: Apa yang kamu pegang??
Pelajar tersebut diam sambil geleng kepala. (Nak tergelak pun ada dengan gelagat budak-budak ni..)
Cikgu: Buka tangan kamu...apa yang kamu sorokkan?
Pelajar lelaki itu membuka genggaman tangannya...nak terjerit aku.....
Cikgu: haaa...ANAK KETAM!!!!!!
(satu kelas gelakkan aku)
Aku? terus tergelak juga..sebab tak tahan dengan gelagat dorang ni....ini semua kenangan aku semasa berkhidmat disana......tau lah pulau ketam...nak juga tangkap ketam...adoii.....
bila pikirkan balik kelakar pun ada, kesian pun ada.....redha jela.....:)

Gambar yang aku sempay save dari cikgu-cikgu yang pernah mengajar di "crab island" :



 Gelagat pelajar lelaki:
(siap duduk tempat cikgu lagi)
Gelagat pelajar perempuan:
















*Kisah Menjadi GUru (GSTT) 2009
by: Dyr@rZMi


No comments:

Post a Comment