DiRaArzMi

DiRaArzMi

:: MuLaNya DiSiNi ::

PErrghhhh.....Apa aku nak buat ni....sigh~~~
Tahun berganti Tahun...Tapi aku masih di Awang-awangan lagi...adeehhh...
Kerja Pun tak tetap lagi...hmmm......
Banyak yang masih belum aku Capai.....Fuhhhh!!!!!
Mengucap Panjang aku...


Mula dengan kawan abah...kerja dekat PPD,klang...Dia inform ada kekosongan sebagai GSTT. Apakah GSTT?? GSTT ialah singkatan bagi Guru Sandaran Tidak Terlatih... :) (siapa-siapa yang tidak ada pengalaman pun boleh jadi cikgu tapi...kena ada pengetahuan)


Aku try lah mohon, mana tahu ada rezeki aku ke....aku hanya mampu berdoa dan tawakal ajelah....tunggu panggilan kalau aku dapat temuduga aku pergi.....


Selang 2 minggu aku terima panggilan dari PPD, klang tuk temuduga....waahhhh.....tak da masa dah nie....nak study apa?nak baca apa?buku?majalah mangga?URTV?Novel???waduhhhh...cuak aku masa tuh......aku pun terpaksa lah buat-buat tekun untuk mencari maklumat yang berkenaan. isu-isu semasa pun kena study gak...walaweh....da macam amik PHD plak aku rasa....Tawakal jela....huhuhu


Hari yang dinantikan sudah menjelma.....dup...dap....dup...dap...... aduhhh...kenapalah aku jadi macamni....debaran kian terasa.....macam menang anugerah pulak....hahaha (rileks lah nadirah bari temuduga je kot....jadi diri sendiri bila ada kat depan panel!!)


Masuk bilik temuduga....HAAA!!!! alamak 2 orang panel! dua-dua lelaki....Matilah aku nak jawap apa pun tak tau....sigh~~~~~


Panel: Okey, kenal kan diri anda......
Saya: Assalamualaikum....(Aku perkenalkan diri)
Panel: Baik. Kenapa Mohon GSTT ni?
Saya: ingin cuba sesuatu yang baru.lagi pun memang minat saya tuk jadi guru....
Panel: Pernah mengajar sebelum ni?
Saya: Pernah.
Panel: Dimana?
Saya: Di sekolah rendah kebangsaan MBS, port Klang..tapi...
Panel: Tapi apa...?
Saya: Saya kena pencen awal...sebab umur saya masa itu xsampai 17 tahun lagi....(aku tengok dua orang panel tu tergelak kuat)-aku?buat-buat gelak gak lah...hehehe
Panel: Kalau kami hantar awak ke pulau ketam...kamu hendak?
Saya: InsyaALLAh saya setuju. sebab saya pun single lagi...tak da komitment lain....saya akan terima (Eh nadirah betol ke apa kau  jawap nie...nadirah, pulau ketam tu kan tengah laut...adoiii)


*Sesi temuduga itu berlanjutan sehingga 45 minit...Fuhhhhhh!!!! aku menarik nafas lega! tawakal jela..kalau itu rezeki aku, aku terima dengan besar hati..tapi kalau bukan aku redha je...:)


Selang seminggu aku terima panggilan dari seorang lelaki cina....
Lelaki cina: Hello boleh saya cakat sama Cik Siti Nadirah?
Saya: Ya..saya bercakap (dengan nada sopan ok)
Lelaki cina: Saya pengetua sekolah menengah kebangsaan pulau ketam....
Saya: >>>Terkesima<<< ha...ya...ya..cikgu ada apa ye?
Lelaki cina: kamu mau ajat sekolah pulau ketam ka?kalau mau kamu mari esok ya....bla..bla..bla....


*Aku tak dengar pun apa yang pengetua tu cakap..fikiran aku menerawang jauh...pulau ketam???sangat menarik...dengar dari abang-abang dan abah aku, tempat itu okey lah jugak...yang ramai kat situ adalah kaum cina...hmm..lepas ini aku cakap cina lor....(wa tarak helan lor..hahaha)


16Mei 2010-hari guru dan juga tarikh aku lapor diri kat sekolah tersebut....
Ke pulau ketam naik feri, 45 minit ke sana.....mula-mula naik....fuhhh...takut+cuak lor....uwaaa......betol ke apa yang aku buat nie.....


Setiba di pulau ketam, teruja!terkesima! semua nya ada.....


First time jejakkan kaki di pulau ketam.....
(teruja+terkesima+teanjat boboi....hahaha)



permandangan di pulau ketam..tenang kan???
ini yang aku happy dok sini walaupun orang ramai tak suka kat pulau ini.....hehehe


*mula lah tugas aku menjadi seorang pendidik disini......

Ini adalah buku keramat bagi para guru semalaysia....
ada yang sampai tak boleh nak tengok buku ni.....sampai termimpi lah...hehe
setiap warga pendidik diwajib kan menulis rancangan pengajaran mereka dalam buku ni..kalau tak tulis adalah salah disisi undang-undang pendidikan....

Jadi, nak tak nak kena buat jugak.....:)
ini lah buku peneman aku.....kehulu kehilir aku angkut buku nie....kalau ringan tak palah..ni hard cover tu...adeehhhhh :(

tapi apa-apa pun aku gembira mengajar kat sekolah tu, walaupun ada berapa perkara yang kurang tapi aku teruskan jua....:) insyaALLAH..amin...

No comments:

Post a Comment